Jordi Caballero Arquer

Jordi Caballero Arquer
Cicle Formatiu d'Educació Infantil (2n A)
Curs 2010/11 - IES Francesc Ribalta - Castelló de la Plana


dilluns, 18 d’octubre del 2010

Dinàmiques de Confiança i Creativitat

DINÀMICA 5: Dinàmiques de Confiança i Creativitat (Ainhoa)

Aquesta dinàmica s'ha dividit en 4 subdinàmiques:
Dinàmica 5.1: “Massatge grupal”
Dinàmica 5.2: “Director d'Orquestra”
Dinàmica 5.3: “Objecte màgic”
Dinàmica 5.4: “Açò em recorda ...”



Dinàmica 5.1: “Massatge grupal”

Classificació de la dinàmica
Dinàmica de confiança.

Objectiu de la dinàmica
  • Desenvolupar la confiança en el grup.
  • Iniciar la comunicació.
  • Crear un ambient positiu.
  • Produir un apropament entre companys/es.

Destinataris (edat apropiada)
Xiquets i xiquetes a partir de 3 anys, i fins a adults.

Mida del grup
Hi pot participar tota la classe, però mirarem que el nombre de participants siga parell, per tal que ningú no es quede sense massatge.

Temporalització (durada)
Aproximadament uns 10 minuts, encara que es pot allargar en funció del desig dels i les participants.

Recursos (materials, econòmics, espacials, humans...)
Recursos Materials: No són necessaris.
Recursos Humans: Els membres del grup i el dinamitzador/a.
Recursos Espacials: El pati, o un espai suficientment ampli.

Desenvolupament
El dinamitzador/a disposarà el grup en dos cercles concèntrics, girant en sentits oposats. D'altra banda, les persones dels cercle exterior aniran amb els ulls embenats.
En un moment donat, el dinamitzador/a els dirà que paren, i aleshores les persones del cercle exterior faran un massatge a la persona de l'altre cercle que els hi ha quedat enfront, persona que també hauran d'intentar endevinar qui és només amb el tacte.
Posteriorment, els cercles s'intercanviaran per permetre que tots i totes facen i reben massatges.

Variants
Podem anar afegint variants indicant quines parts del cos massatgem.

Avaluació
Al final de la dinàmica comentarem les nostres sensacions i si ens ha agradat la mateixa.

Observacions
La gent va quedar ben satisfeta amb aquesta dinàmica, però clar, a qui no li agrada un xicotet massatge?


Dinàmica 5.2: “Director d'Orquestra”

Classificació de la dinàmica
Dinàmica de confiança.

Objectiu de la dinàmica
  • Conèixer al grup.
  • Comunicació no verbal.

Destinataris (edat apropiada)
Des de 3 o 4 anys fins a adults.

Mida del grup
Tota la classe.

Temporalització (durada)
Uns 10 o 15 minuts, encara que es pot allargar si així ho volen els i les participants.

Recursos (materials, econòmics, espacials, humans...)
Recursos Materials: No són necessaris.
Recursos Humans: Els membres del grup i el dinamitzador/a.
Recursos Espacials: El pati, o un espai suficientment ampli.

Desenvolupament
Tot el grup formarà un cercle amb una persona al mig. La resta de gent del cercle anirà imitant ràpidament els gests del “director”, per tal que la persona del mig no se n'adone de qui és el director d'orquestra. Si ho fa, passarà a pagar l'antic director, i el grup tornarà a triar un altre director.

Variants
Podem fer el joc encara més divertit, incorporant al cercle més d'un director.

Avaluació
Al final de la dinàmica comentarem les nostres sensacions i si ens ha agradat la mateixa.

Observacions
Va ser una dinàmica molt divertida, tant pels gests com per la dificultat per trobar els directors, supose que ho feiem prou bé.


Dinàmica 5.3: “Objecte màgic”

Classificació de la dinàmica
Dinàmica de creativitat.

Objectiu de la dinàmica
Afavorir la creativitat del grup.
Afavorir la imaginació del grup.
Desenvolupar el llenguatge gestual.

Destinataris (edat apropiada)
Des de 3 o 4 anys fins a adults.

Mida del grup
Tota la classe.

Temporalització (durada)
Uns 10 o 15 minuts, en principi.

Recursos (materials, econòmics, espacials, humans...)
Recursos Materials: Un objecte qualsevol, que nosaltres transformarem en màgic.
Recursos Humans: Els membres del grup i el dinamitzador/a.
Recursos Espacials: El pati, o un espai suficientment ampli.

Desenvolupament
El grup tornarà a formar un cercle, per poder veure's mútuament. El dinamitzador/a li donarà l'objecte “màgic” a un dels participants, que haurà de representar sense paraules la realització d'una acció amb eixe objecte. El primer company/a que endevine l'acció, passa a tindre l'objecte i a realitzar-ne una altra diferent, i així successivament.

Variants
Depenent de l'edat i les capacitats podríem fer aquesta dinàmica més senzilla o més complicada, amb l'objectiu de fer-la interessant per les diferents edats.
Així la podríem fer més senzilla permetent que es fera algún tipus de soroll identificatiu de les accions; o complicar-la, per exemple limitant la gesticulació a braços i cara.

Avaluació
De manera semblant a les anteriors dinàmiques, en acabar la dinàmica comentarem les nostres sensacions i si ens ha agradat la mateixa.

Observacions
Va ser una activitat molt divertida i participativa, que a més va demostrar la capacitat creativa del grup.



Dinàmica 5.4: “Açò em recorda ...”

Classificació de la dinàmica
Dinàmica de creativitat.

Objectiu de la dinàmica
  • Crear animació.
  • Estimular la concentració.

Destinataris (edat apropiada)
Des de 6 anys fins a adults.

Mida del grup
Pot participar-hi tota la classe, encara que si fem grups més petits, la dinàmica tindrà més rapidesa.

Temporalització (durada)
Aproximadament uns 10 o 15 minuts.

Recursos (materials, econòmics, espacials, humans...)
Recursos Materials: Les nostres cadires.
Recursos Humans: Els membres del grup i el dinamitzador/a.
Recursos Espacials: La nostra aula, si hi ha espai per fer el rotgle, sinó el pati.

Desenvolupament
El dinamitzador/a començarà la dinàmica explicant-la i donant el tret de sortida amb la frase introductòria “Pense en...” qualsevol cosa que li vinga al cap, i aleshores la persona que te al seu costat li contesta “Açò em recorda a ...” i el que li vinga al cap, i la persona del costat ràpidament intervé dient “... i açò em recorda a...” i així fem tota la roda de manera amena i, sobretot, dinàmica.
En teoria si algú tarda en contestar, quedaria eliminat, però si juguem amb xiquets/es serà bo tindre un poquet de paciència i no eliminar ningú.

Variants
Una variant molt senzilla per tal de fer la roda més dinàmica encara és dividir el grup en diferents grupets. A menys persones per cercle, més rapidesa en el joc.

Avaluació
En acabar la dinàmica comentarem les nostres sensacions i si ens ha agradat la mateixa.

Observacions
Pot ser li va mancar una miqueta de “ritme” a la dinàmica, però era divertida, i aplicant-li, per exemple, la variació de fer grupets més reduits, pense que s'arreglaria.


(torna a l'inici)

1 comentari: